Neistá doba na textilnom trhu
Razantné zmeny v textilnom odvetví - dôsledok digitalizácie?
Nad nemeckým textilným odvetvím sa sťahujú tmavé mračná. O rozruch sa postaral nielen bankrot módnej značky Steilmann, ale aj ostatné svetoznáme značky, ako Gerry Weber, Tom Tailor či Hugo Boss, majú problémy s predajom.
Dôsledkom je rušenie pracovných miest a zatváranie filiálok. Informovala o tom agentúra DPA.
Príčin tohto vývoja je niekoľko. Podľa znalcov z branže je to napríklad situácia na ruskom trhu, no aj silný dolár znamená zvýšenie obstarávacích nákladov, ktoré obchody nemôžu presunúť na spotrebiteľa.
Dodatočný tlak vyvolávajú zmeny v správaní sa kupujúcich, ktorí si radšej kúpia nový smartfón, alebo dovolenku. A pokiaľ predsa kúpia oblečenie, peniaze často končia v medzinárodných módnych sieťach, ako H&M, Zara či Primark, ktoré vo vlastnej réžii zabezpečujú celý reťazec, dizajnom počnúc, predajom končiac.
K tomu je potrebné pripočítať aj problémy v samotných firmách. Niektorí výrobcovia totiž výrazne investovali do rozširovania vlastných predajných sietí a zvolili aj neveľmi príťažlivé lokality. Módna branža preto nebola veľmi prekvapená konkurzom Steilmannu. Už len preto, že jeho vstup na burzu nebol jednoduchý a o niečo neskôr musel ohlásiť varovanie pred poklesom zisku.
Ani ostatné "ťažké váhy" sveta módy nie sú v závideniahodnej situácii. Napríklad koncern Gerry Weber oznámil, že zruší desatinu zo 7000 pracovných miest a zatvorí viac než 100 z približne 1000 filiálok. "Sieť predajní sme rozšírili príliš rýchlo," priznal nedávno šéf predstavenstva Ralf Weber.
Digitalizácia - postrach pre neohrozené silné značky?
Ťažkosti má aj luxusná značka Hugo Boss. Po opätovnom varovaní pred poklesom zisku musel pred niekoľkými týždňami opustiť spoločnosť jej dlhoročný šéf Claus-Dietrich Lahrs.
Koncern v súčasnosti bojuje na viacerých frontoch: v Číne mu miznú klienti a v USA čelí tvrdej cenovej vojne. Hugo Boss preto bude musieť prehodnotiť rozsah svojej predajnej siete.
Hamburský módny reťazec Tom Tailor bude musieť utiahnuť opasok a v tomto roku plánuje zatvoriť 80 až 100 z celkovo 1500 predajní a otvorí len 30 nových.
Vo firemnej centrále je v ohrození zhruba 100 pracovných miest. "Textilnú branžu čakajú razantné zmeny, pod ktoré sa podpísala digitalizácia a zmeny v nákupných zvykoch klientov," skonštatoval šéf predstavenstva Dieter Holzer.